Анонси

    ЧОДА

    ЧОР

    ЧМР


    Назад

    Верховна Рада створила умови для залучення приватних інвестицій в дорожнє будівництво

    15 лютого 2022 року Верховна Рада України прийняла ініційований Міністерством інфраструктури законопроєкт №5090. Документ запроваджує довгострокові зобов’язання державних партнерів (концесієдавців) у рамках договорів державно-приватного партнерства (ДПП) та/або концесії.

    Тепер держава зможе щорічно здійснювати виплати приватному інвестору, передбачені договором про ДПП та/або концесію, з коштів Державного дорожнього фонду.

    «Прийнятий закон врегульовує питання взаємних обов’язків держави та інвесторів у проєктах державно-приватного партнерства. Зокрема, бізнес отримує гарантію того, що держава виконає свої зобов’язання в частині оплати за експлуатаційну готовність, так звані availability payments.

    Наразі ми вже маємо 2 пілотних проєкти ДПП – маршрути Харків – Дніпро – Запоріжжя та Ягодин – Ковель – Луцьк, які впроваджуються при підтримці IFC та ЄБРР. Окрім цього, завдяки прийнятому законопроєкту уже цьогоріч плануємо оголосити конкурс на будівництво першої нової концесійної дороги – Краковець – Львів – Броди – Рівне», – розповів Олександр Кубраков, Міністр інфраструктури України.

    Яку проблему вирішує законопроєкт?

    Договори, укладені в рамках ДПП, у тому числі концесійні договори, є довгостроковими – в середньому від 5 до 50 років. Відповідні договори можуть передбачати виконання фінансових зобов'язань, зокрема здійснення платежів приватному партнеру, наприклад плати за експлуатаційну готовність, після введення об’єкту в експлуатацію та до кінця дії такого договору.

    На сьогодні державний партнер (концесієдавець) позбавлений можливості брати довгострокові зобов'язання для виконання такого договору у зв’язку з обмеженнями процесу бюджетотворення.

    Відсутність законодавчо закріпленого механізму довгострокових зобов’язань стримує інвесторів від участі в ДПП та перешкоджає збільшенню масштабів дорожнього будівництва.

    Ключові запроваджені зміни

    ▪ запроваджено довгострокові зобов'язання у рамках ДПП державними партнерами (концесієдавцями)
    ▪ встановлені вимоги щодо загального щорічного обсягу довгострокових зобов’язань в рамках ДПП;
    ▪ передбачене спрямування коштів Державного дорожнього фонду на здійснення плати за експлуатаційну готовність автодоріг загального користування державного значення, побудованих в рамках виконання договору про ДПП або концесію
    ▪ врегульовано механізм сплати концесійних платежів

    Додаткові доходи держбюджету

    Законопроєкт також створює додаткові джерела поповнення Державного бюджету України, зокрема:

    ▪ плата за використання автодоріг загального користування транспортними засобами з повною масою 12 тонн і більше
    ▪ адміністративні штрафи за правопорушення габаритно-вагового контролю (ГВК)

    Нагадаємо, у грудні Укравтодор, Міжнародна фінансова корпорація (IFC) та Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) підписали договір на надання консультаційних послуг з підготовки ДПП проєктів у дорожній галузі.

    Згідно із договором, першими проєктами державно-приватного партнерства будуть два маршрути Харків – Дніпро – Запоріжжя (М–29, M–04, M–18) та Ягодин – Ковель – Луцьк (М–07, М–19).

    Довідково

    Програма державно-приватного партнерства, прийнята у 2020 році, передбачає поетапне залучення приватного сектору до вдосконалення та обслуговування мережі наявних автодоріг в Україні.

    Модель такого партнерства передбачає, що держава залучає приватні інвестиції у будівництво, а інвестор реалізує проєкт за свої кошти. Після здачі дороги в експлуатацію інвестор отримує платежі від держави, так звану «плату за доступність».

     

    Джерело: Міністерство інфраструктури України (МІУ)

    Назад

    Президент України

    ВРУ

    КМУ

    Мінрегіон

    data

    economy

    academy

    teplo

    teplo

    teplo